Recent publications
Books
In coll. with Paci, V (eds.), with Besson, R, Zéau, C, Miller, E, Fiorini, K. Techniques and tactics of the web documentary. CinéMédias: Montréal, 2023.
Refereed journal issues
In coll. with Besson, R. (eds) « Webdocumentaire et enjeux historiographiques». Conserveries mémorielles, n. 26, 2024.
Refereed articles
Available online at Encyclopedia of Film Technics and Technologies (TECHNES).
« Un incontournable navet : l’exploitation du nobrow cinéphilique sur les plateformes de vidéo par abonnement», Écranosphère, « Mutations médiatiques », Besson, R., Carrier-Lafleur, T., Hidalgo, S. et Theophanidis, P., (dir.), n. 1, 2020, p. 54-68.
« (Re)monter le cinéma sur le web », Cinémas, « Mutations du montage », vol. 28, n. 2-3, spring 2018, p.93-109.
“Méliès’s Voyage Restoration: or, The Risk of Being Stuck in the Digital Reconstruction”, The Moving Image “Early Cinema and the Archives” [special issue], vol. 16, n. 1, spring 2016, p.139-147.
Book review: ” Casetti, F. 2015. The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia University Press,” Cinémas, vol. 26, n. 2-3, 2016, pp. 229-238.
In collaboration with Paci, V., “Le webdocumentaire à la croisée d’un réseau…”, Cahiers du CIRCAV, n. 24, 2015, p.153-172.
Book review: ” Treleani, M. 2014. Audiovisual memories: do online archives make sense? Montréal : PUM “, Cinémas, vol. 25, n. 2-3, 2015, p. 177-184.
In collaboration with Paci, V., ” Le flâneur de la High Line de New York : un opérateur sans caméra et une vue urbaine sans film “, Annales de géographie, n. 695-696, January-April 2014, pp. 805-821.
Refereed book chapters
In coll. with Paci, V., « Introduction », dans Plus de cinéma ! Images animées et effets spéciaux, Paci, V. (eds.), 13-38, Montréal : Presses de l’Université de Montréal, 2024.
In coll. with Gélinas, J., and Lomazzi, L., ” La collection algorithmique de fragments photographiques comme technologie mémorielle “, in L’agir en condition hyperconnectée […], Moore, J., and Proulx, C. (dir.). p.97-116, Montréal : PUM, 2020.
“Quand la télévision libère le cinéma”, in Une télévision allumée : les arts dans le noir et blanc du tube cathodique, Paci, V, and Boisvert, S. (dir.). p. 77-97, Paris: PUV, 2017.
“Exposing images of the past: a study of the Southern Middle Kingdom”, in Cinema: immersivity, surface, exhibition, Federici, F. and Saba, C. (eds.), pp. 157-163, Udine: Campanotto editore, 2013.
Non-refereed book chapters
“Les paratextes, facteurs de réussite de la distribution en ligne du cinéma”, in Péritexte et transmédialité, Duarte Penaranda, G. and Deprêtre, E. (dir), Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise-Pascal, forthcoming 2023.
In coll. with Gagnon, R. “Le kabaret kino comme lieu de réappropriation de la production cinématographique”, in Le “direct” et le numérique. Techniques et politiques des médias décentralisés, Turquety, B., and Zéau, C., (dir.), p.247-262, Milan: Mimésis 2022.
” Civil Society and Online Exchanges: Some Digital Contingencies “. In Digitalization of Society and Socio-political Issues 2, George, É. , 123-31. London / Hoboken, NJ: Iste / Wiley, 2020.
“Société civile et échanges en ligne: de quelques contingences du numérique”, in Numérisation de la société et enjeux sociopolitique 2 […], George, É. (ed.). p.147-155, London: ISTE, 2019.
Publications in conference proceedings
“Droit à la communication et déterminants des échanges en ligne […]”, in Proceedings of the PANAM International Conference (2015), Tremblay, G. and Brunelle, A.-M., (eds.) 2016, pp. 167-170.
Encyclopedia articles
« Cinephile film catalogs grappling with web technology», Encyclopedia of Film Technics and Technologies (TECHNES), 2023.
In coll. with Paci, V. « Transmedial Documentary Scripting », in « Transmedial Previsualization Techniques and Technologies », Encyclopedia of Film Technics and Technologies (TECHNES), 2023.
Reading notes
” Mélanie Bourdaa, Les Fans. Publics actifs et engagés, Caen: C&F Editions, 2021. “, Readings, reviews.
In coll. with Samarasinghe, D., book review: ” Martin Barnier et Laurent Jullier, Une brève histoire du cinéma (1895-2015), France, Librairie Arthème Fayard/Pluriel, 2017. “, Écranosphère, 2020.
“Elena Dagrada. Between the Eye and the World. The Emergence of the Point-of-View Shot. Brussels: Peter Lang, 2014,” Journal of Film Preservation, n. 93, October 2015.
“La Critique de cinéma à l’épreuve d’Internet (ed. Gilles Lyon-Caen) Lavérune : Editions l’Entretemps”, Critique d’Art, n. 44, Spring/Summer 2015.
Research reports
Under the dir. of George, E., Société civile et échanges en ligne : de quelques déterminants du numérique, as part of the research program La gouvernance des systèmes de communication, UQAM (2016)
In coll. with Jutras-Marion, C. and under the dir. of Ménard, M., Les nouveaux modes de distribution cinématographiques et télévisuels [two research reports], Chaire René-Malo and Écoles des médias, UQAM (2014)
Other publications
In coll. with Hübner, L. and Landry, N. La pauvreté au Québec : portrait, bilan et perspectives. Unpublished manuscript, Université TÉLUQ, Canada Research Chair in Media Education and Human Rights, 2020.
In coll. with Gagnon, R. and Beaudoin Gentes, A., L’art cinématographique dans Lanaudière, mémoire présenté au ministère de la Culture et des Communications, consultation publique, projet de politique culturelle du Québec (April 2016)
Outreach
with Besson, R., codirection of an interview with Anne-Claire Lefebvre (deputy general manager programming) and Jimmy Fournier (chief technology officer) at the National Film Board of Canada (NFB), Les catalogues cinéphiles aux prises avec les technologies du web» (TECHNES), 2024.
with Gélinas, J., background and introductory texts for the project’s eight short films Intimités à l’épreuve du numérique, Diane Poitras (eds), 2023, En ligne : http://intimite.bigdata.grisq.org/.
with Paci, V. « New York sous le regard du cinéma », Mondes sociaux, March 2016.
Research-creation web documentaries
Under the dir. of Thifault, M.-C., co-design and online publication of the webdoc Les infirmières de la folie, as part of the project Des institutions et des femmes. Évolution du nursing psychiatrique au Québec (IRSC, 2015-2021), 2022. Online: https://www.lesinfirmieresdelafolie.ca/
This web documentary is based on a historical investigation into three major psychiatric institutions in Quebec: Hôpital Saint-Michel-Archange, Hôpital Saint-Jean-de-Dieu and Institut Albert-Prévost. It highlights the role of women in the management of these institutions throughout the 20th century, and in the establishment of the first training courses in psychiatric care.
In coll. with Beth, S., Lardeux, A. and Lemieux, F., co-design of the webdoc Sur les soins (SSHRC, connection program, 2018-2019), Chaire Politique, connaissances et santé (U. de Montréal), 2021. Online: https: //media-labdoc.uqam.ca
The Sur les soins web documentary looks at the relationship between healthcare practitioners and the data their actions generate. It looks at the different ways in which the articulation between practices and information – particularly in the form of measurements – can be deployed. Sur les soins draws on research conducted by the Politique, connaissance et santé (Pocosa) research chair headed by Damien Contandriopoulos, and in particular the ESPI (Équipes de Soins Primaires Intégrés) project.
Under the dir. of Paci, V. and in coll. with Lemieux, A. and Gagnon, R., co-design and online release of the webdoc “Up the High Line. New York sous le regard du cinéma”, 2014. Online: https: //media-labdoc.uqam.ca/webdoc/highline/
Using images filmed from New York’s High Line linear park, this webdocumentary functions as an interactive research notebook, exploring a corpus of audiovisual works produced from the early twentieth century to the present day. The various aspects of New York’s urban landscape serve as gateways to a series of works: views of early cinema, experimental videos and amateur films.
Sous la dir. de Paci, V. et en coll. avec Assih, M., Gagnon, R., Jutras-Marion, C., coconception et mise en ligne du webdoc ” Remembrance of Things to Understand. Webdocumentary Essay on Chris Marker’s Paths”, 2013. Online: https: //media-labdoc.uqam.ca/webdoc/marker/
This web documentary is a research-creation project on the legacy of a documentary gaze. It presents six short films inspired by the work of Chris Marker and produced during a creative workshop held during the Ambulante festival in Puebla, Mexico. The six young directors had three days to write, shoot, edit and present their films.